Powered By Blogger

tirsdag den 24. april 2012

                                       Lyt til konteksten

1:2 Lyt til konteksten
Iagttag og fortæl om menneskers kommunikation i forskellige sammenhænge, i bussen, på cafeer, på arbejdet og i familien.

I dag stod jeg i kø, for at købe et fjernsyn til min plejedatters værelse, det var et tilbud Elgiganten kørte med, men åbenbart ikke det eneste, da jeg kom der op et par minutter i 10, stod der en slange af mennesker foran mig, men man er vel opdraget til kø kultur, og jeg anbragte mig tålmodig bag i køen, foran mig stod der et par kvinder , jeg tænker her bagefter, på alder med mig, jeg kom til at overhøre deres samtale, som faktisk var det rene vrøvl for mig. Først talte de om at hvorfor nogle i køen kom til fra den anden side, og det jo var fra denne side køen begyndte, den gang jeg kom var der allerede kø fra begge sider, så hvorfor skulle vores være den rigtige side?
Derefter gik samtalen over på at den ene af kvinderne skulle i en klub bagefter, til dette svarede den anden kvinde, at det kunne hun jo bare gøre, den kvinde der skulle i denne klub svarede så, at den anden kvinde var heldig fordi hun jo kun behøvede de at komme der , uden at det var frivilligt.

















Læg mærke til, hvad det betyder, når du kender konteksten,[1] og når du ikke gør det. Hvad sker der, hvordan reagerer du?

 Det der skete for mig, da jeg ikke kendte konteksten , var  at deres talemåde og deres udseende samt på klædning fik mig til at tænke på at de kom fra et dårligt socialt miljø, det hun fortalte on denne ”klub”, og at det var et sted hun skulle komme, fik mig til at tænke at det var noget hun var tvunget ud i af samfundet, hun virkede på mig som om hun var lidt tilbage i udviklingen. Hendes utilfredse måde at tale på, gjorde at jeg ved en to min aflytning af samtalen allerede havde stemplet disse to kvinder til sociale tabere, hvilket overhoved ikke behøves at være tilfældet.






















[1] En sådan situation kan nogle gange give anledning til den fortællingstype, man kalder brølere (Birkeland, 2004).

2 kommentarer:

  1. Hej Jane

    Ja, det er rigtigt man dømmer helt uden at tænke over det. Alle ens fordomme og sådan plejer det at være kommer op i en.

    jane S

    SvarSlet
  2. Hej Jane

    - Hermed lige en hilsen fra mig - jeg har læst din blog*S*

    SvarSlet